استفاده از ویدیو به عنوان جزئی از برنامه مدیریت دانش سازمان، مزایای زیادی دارد. در این مقاله به بعضی از مزایا و معایب آن اشاره می‌شود.

استفاده از ویدیو، تفاوت چشمگیری را در اثربخشی انتقال دانش در سازمان رقم می‌زند. به عنوان مثال، این داستان در مورد انتقال دانش "نحوه پخت و پز برنج" به زنان کشاورز در غرب آفریقا نشان می‌دهد که استفاده مجدد از دانش منتقل شده توسط فیلم بسیار بالاتر از دانشی است که توسط کارگاه انتقال داده می‌شود. (72٪ در مقابل 19٪).

اما استفاده از ویدیو، چه مزایا و معایبی در سازمان دارد؟

مزایای ویدیو

دانش می تواند توسط افرادی که دارای زمینه مشترک هستند منتقل شود. افرادی که در ویدئوی ذکر شده در بالا داستان را بیان کردند ، زنانی بودند که در آفریقا کار برنج‌کاری را انجام می‌دادند و نه دانشمندان غربی. با توجه به شواهد موجود، میزان اعتماد به دانش در این شرایط بیشتر خواهد بود.

ماندگاری مطالبی در ذهن افرادی که مطلبی را از طریق ویدیو یاد می‌گیرند، نسبت به زمانی که آن مطلب را می‌خوانند، بیشتر است.  یک الگوی رفتاری اینترنتی وجود دارد که می‌گوید 30٪ از آنچه می‌بینید را حفظ می‌کنید، در حالی 10% از آنچه را می‌خوانید، حفظ می‌کنید. هر چند این مطلب همیشه درست نیست و می‌توان آن را به چالش کشید، اما ممکن است حقیقتی در آن وجود داشته باشد.

مواردی را می‌توانید به صورت ویدیویی نشان دهید که توصیف آنها به صورت نوشتاری دشوار است. هنگامی که در سازمان فعالیت‌هایی برای اکتساب یا جمع‌آوری دانش را انجام می دهیم، یک دوربین فیلمبرداری می‌گیریم و اغلب به مصاحبه شونده می‌گوییم، "به من نشان بده". فیلم حاصل اغلب می‌تواند مفیدتر از صفحاتی پر از کلمات باشد. به عنوان نمونه ، این وب سایت پر از فیلم آموزشی در مورد موضوعاتی مانند نحوه بستن کراوات است. شما سعی کنید این کار را با کلمات توضیح دهید!

می‌توانید قصه بگویید. یک داستان خوب که توسط تعدادی از افرادی که واقعاً در آن فعالیت نقش داشته‌اند، به خوبی بیان شده باشد، می‌تواند اصالت و احساسات را منتقل کند. در عین حال این ویدئو می‌تواند دانش را منتقل کند (اگر دانش ساده‌ای باشد)، یا می‌تواند به عنوان تبلیغاتی برای دارایی دانش سازمان عمل کند. به طور کلی داستان‌ها برای مورد توجه قرار گرفتن باید کوتاه باشند، به خصوص اگر فقط یک نفر داستان را بازگو کند. حداکثر زمانی که می توانید انتظار داشته باشید مردم روی صحبت یک نفر تمرکز کنند، 3 دقیقه می‌باشد. بهترین روش، ترکیب صداهای مختلف و روایت داستان توسط بیش از یک نفر می‌باشد.

شما می‌توانید احساسات و تأکید را اضافه کنید. ویدئو حاوی محتوای احساسی و عاطفی است که در متن از دست می‌رود، و زبان بدن را فراهم می‌کند که باعث ایجاد اطمینان می‌شود. ما از آن در ارائه‌ها و دارایی‌های دانش و وب‌سایت خود استفاده می‌کنیم.

معایب ویدیو

ضبط فیلم ممکن است دشوار باشد. اگر فیلم با کیفیت بالا و صدای شفاف می‌خواهید ، به تجهیزات خوب و گران قیمت نیاز دارید. از طرف دیگر، اگر می‌توانید با کیفیت پایین مدیریت کنید، از تلفن هوشمند استفاده کنید. با تلفن‌های هوشمند ، همه افراد یک دوربین فیلمبرداری در جیب خود دارند.

ارائه فیلم دشوارتر است. ارائه متن و تصویر به افراد آسان است. شما آن را از طریق ایمیل ارسال می‌کنید، آن را در یک وب سایت قرار می‌دهید ، یا آن را چاپ می‌کنید. اما پخش ویدیو دشوارتر است( زیرا لازم است از طریق صفحه نمایش ارائه شود). اما دوباره با تلفن‌های هوشمند، هرکسی صفحه‌ای در جیب خود دارد.

جستجوی ویدیو دشوارتر است. متن را می‌توان جستجو کرد، اما ویدیو را نمی توان. بنابراین به قابلیت جستجو و یافتن فراداده بهتر نیاز دارد.

ویدیو پهنای باند بیشتری نیاز دارد. در مواردی که سرعت اینترنت ضعیف است، فیلم مانند کالای لوکسی است که توانایی پرداخت آن را ندارید.