انجمن‌های خبرگی گروهی از افراد هستند که در یک موضوع مشخص، علایق، تخصص، نگرانی، مجموعه‌ای از مسائل، تجارب و دانش خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. اعضای انجمن خبرگی در قالب تعاملات شکل‌گرفته، پرسش و پاسخ، اشتراک دانش، استفاده مجدد از ایده‌های خوب، و حل مسئله دانش خود را گسترش می‌دهند.

انجمن‌های خبرگی باید جزئی از مدیریت دانش سازمان باشند. برقراری ارتباط بین افراد، پایه و اساس جاری‌سازی جریان دانش در سازمان است و انجمن خبرگی ابزاری بسیار مهم در این مسیر است.

برای موفقیت در راه‌اندازی انجمن‌های خبرگی سه نقطه کلیدی باید مورد توجه قرار گیرد:

  • موضوع قانع‌کننده: برای جلب همکاری و مشارکت اعضای انجمن خبرگی، موضوع باید به اندازه کافی برای آن‌ها هیجان‌انگیز باشد و مرتبط با کار آن‌ها باشد.
  • تعداد اعضای انجمن خبرگی: هر انجمن در حالت بهینه باید حدود 100 نفر عضو داشته باشد و 200 نفر نیز به عنوان هدف نهایی در نظر گرفته می‌شود.
  • رهبر متعهد: رهبر انجمن خبرگی باید موضوع را بداند، برای برانگیختن همکاری اعضای انجمن، انرژی داشه باشد، زمان کافی برای اختصاص به مدیریت انجمن داشته باشد، به صورت مرتب برای افزایش عضویت در انجمن زمان بگذارد، هماهنگی با سخنرانان، میزبانی از جلسات، سوال پرسیدن و پاسخ به سوالات، اطلاع‌رسانی مواردی که برای اعضا مفید باشد را انجام دهد.

انجمن‌های خبرگی، یک ابزار پایه‌ای مدیریت دانش برای ارتباط افراد مرتبط با یک حوزه دانشی مشخص است که افراد بتوانند در آن اشتراک دانش، نوآوری و خلاقیت، استفاده مجدد از ایده‌های یکدیگر، همکاری و یادگیری با هم را انجام دهند. راه‌اندازی انجمن خبرگی شروع خوبی برای پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان است.

انجمن خبرگی باعث می‌شود که دانش بین افراد به جریان درآید. اعضای انجمن:

  • ایده‌های جدید، درس‌آموخته‌ها، بهترین تجارب، بینش‌ها و پیشنهادات اجرایی را به اشتراک می‌گذارند.
  • از طریق طوفان فکری نوآوری دارند، ایده‌های یکدیگر را کامل می‌کنند و از جدیدترین تغییرات و توسعه‌ها اطلاع می‌یابند.
  • استفاده مجدد از راهکارها با پرسش و پاسخ، به کار گرفتن دانش‌های موجود، و بازیابی محتوای پست شده را انجام دهند.
  • همکاری و مشارکت در تالارهای گفتگو، تعاملات و مکالمات.
  • یادگیری از سایر اعضای انجمن خبرگی، از سخنران مدعو درباره موفقیت‌ها، شکست‌ها، مطالعات موردی، و ترندهای جدید.